Tutustu tehtyihin ruokaoivalluksiin ja ideoi oma – voit voittaa 1000 euroa!

arktisuus, Ekologisuus, elintarvikevienti, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, keksinnöt, kuluttajat, Lähiruoka, Maustaminen, Metsä, Muotoilu, pakkaukset, ravintolat, Ravitsemus, Reseptit, Ruoanvalmistus, Ruokainnovaatiot, ruokakauppa, Ruokaoivallus, Ruokavaliot, Sovellus, Teknologia, Tilaisuus, Trendit, vienti

 

Ruokaoivallus-kilpailun blogissa on tarkasteltu ruoka- ja elintarvikealan trendejä, muutoksia ja kehitystarpeita monesta eri näkökulmasta. Onko kilpailutyön idea vielä mietinnän alla? Lue lisää blogikirjoituksistamme ja poimi ideoita siitä, millaisille uusille ruokaoivalluksille voisi olla kysyntää.

Ruokaoivallus-kilpailu julkistettiin lokakuussa 2016, jolloin Jyrki Sukula oli luennoimassa Mikkelin ammattikorkeakoululla innovoinnista ruoka-ja elintarvike-alalla. Jyrki antoi hyviä vinkkejä, mistä hän löytää ideoita ja miten omaa ideaa voi lähetä kehittämään eteenpäin. Voit tutustua koosteeseen Jyrki Sukulan luennosta blogistamme tai katsoa luennon
YouTube-kanavallamme.

Uusia ideoita ja innovaatioita kehiteltäessä on myös hyvä tietää, millaisia trendejä on ruoka- ja elintarvikealalla:
kasvipohjaisten tuotteiden suosio, ruoanvalmistusta helpottavat ja nopeuttavat menetelmät.
Vuoden suomalainen elintarvike palkitaan vuosittain, joka viestii myös alan trendeistä.

Ennen joulua Ruokaoivallus-kilpailun tiimi kehitteli uudenlaisia joulureseptejä.
Puolukasta tehtiin ketsuppia, kokeiltiin uudenlaista kiisseliä ja nopeasti valmistuvaa saaristolaisleipää jouluksi sekä kehiteltiin viljattomia, munattomia, maidottomia ja pähkinättömiä joulupipareita. Löytyisikö sinulta resepti-idea, joka nopeuttaa ruoan valmistusta tai sopii eri ruokavalioita noudattaville?

Uutta kehiteltäessä on tärkeää tuntea erilaiset kuluttajat, heidän mieltymyksensä ja tarpeensa, jotta kehitettäville tuotteille ja innovaatioille on kysyntää. Jos tavoitteena on elintarvikkeiden vienti, niin on tärkeä tuntea maailmanlaajuisesti, millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja miten he käyttävät Internetiä hyödyksi ruokaostoksia tehdessään. Tärkeää on myös tietää millaisia elintarvikkeita kehitetään Suomessa ja millaiset ruokainnovaatiot ovat pinnalla muualla päin maailmaa.
Eri uskontojen ruokakulttuurien vaikutuksia elintarvikealaan ja kuluttajien tarpeisiin käsiteltiin myös tarkemmin.

Joillekin kuluttajille yksi ostopäätökseen vaikuttava tekijä voi olla tuotteen helppokäyttöisyys, käytännöllisyys tai pakkauksen muoto ja ulkoasu. Yhä tärkeämmäksi kuluttajia ohjaavaksi tekijäksi elintarvikevalintoja tehtäessä on noussut ekologisuus, joka näkyy sekä ekologisempien pakkauksien kehittämisessä että kuluttajien kiinnostuksessa lähiruokaan.
Pakkausmerkinnät ovat oleellinen osa elintarvikkeita lainsäädännön näkökulmasta, mutta erityisruokavalioita nauttivien määrän kasvaessa on tärkeää tietää, mitä tuote sisältää.

Uudenlaisia laiteinnovaatioita ja sovelluksia syntyy elintarviketeollisuuteen säästämään energiaa, raaka-aineita tai tehostamaan tuotantoa. Yhä enemmän markkinoille on tullut myös kuluttajia palvelevia ruokasovelluksia ja laiteinnovaatioita.

Käy tutustumassa erilaisiin resepteihin, kuluttajien mieltymyksiin ja tottumuksiin, ruokatrendeihin tai erilaisiin
laite- ja sovellusinnovaatioihin blogikirjoitusten kautta ja laita oma ideasi tulemaan Ruokaoivallus-kilpailuumme 28.2. mennessä ja voit voittaa 1000 euroa!