Kasvipohjaiset tuotteet rynnivät markkinoille

Ruokainnovaatiot, Ruokaoivallus

 

No-products eli ei-tuotteet ovat kasvattaneet jalansijaa elintarvikemarkkinoilla.
Kärjessä ovat gluteenittomat, laktoosittomat ja vegaanituotteet. Esimerkiksi gluteenittomien tuotteiden markkinat ovat kasvaneet USA:ssa lähes 30 % viime vuosina. Gluteenittomien tuotteiden käyttäjinä ovat sekä keliaakikot että terveellistä ruokaa arvostavat. Viime vuosina kasvipohjaiset tuotteet ovat myös lisänneet suosiotaan ja niiden osuus tuoteuutuuksissa on kaksinkertaistunut vuodesta 2010 lähtien.

Vuonna 2014 elintarvikealan uutuustuotteista Euroopassa joka kymmenes oli kasvissyöjille sopiva. Lisäksi uutena nousevana trendinä on vegaaneille sopivien, esimerkiksi munattomien ja ei-gelatiinia sisältäviä, tuotteiden kasvu.
Selkeä suuntaus on kasvipohjaisten proteiinipitoisten tuotteiden kehittämisessä ja niiden käytön edistämisessä.

Suomen elintarvikemarkkinoilla kasvipohjaisten tuotteiden kehittäminen on näkynyt nyhtökauran suursuosiona.
Gold&Green Foods Oy:n kehittämä kaurasta, herneestä ja härkäpavusta valmistettu tuoretuote on myyty loppuun kaupoista muutamassa minuutissa. Nyhtökaura on erinomainen proteiinin lähde, 30 %.
Härkäpaputuotteet ovat olleet tämän vuoden toinen markkinatulokas. Verson valmistama Härkis on kypsä härkäpapuvalmiste, joka sopii jauhelihan tapaan käytettäväksi. Härkäpapu on myös erinomainen proteiinin lähde.

Muita uusia markkinatulokkaita ovat erilaiset kasvipohjaiset pastat, jotka sisältävät proteiinia enemmän suhteessa normaaliin pastaan. Ne sopivat myös gluteenittomaan ruokavalioon. Markkinoilla on tarjolla esimerkiksi Suomessa tuotettua kikherneistä ja härkäpavusta valmistettua pastaa. Ulkomaalaisissa vastaavissa tuotteissa käytetään hyödyksi muun muassa linssejä.
Lisää aiheesta mm. Yle uutisista ”Vegaanivalmisruuista seuraava ilmiö – Ruokajätit taistelevat pahaa makua vastaan”, 17.10.2016, http://yle.fi/uutiset/3-9229057