Älylaitteiden sovellukset apuna ruoan markkinoinnissa

Jakelu ja markkinointi, Reseptit, Sovellus, Teknologia, Trendit
Kuva: Unsplash

Erilaisia sovelluksia on yhä enemmän älylaitteilla. Joidenkin kautta on helppo ostaa ja tilata ruokaa, toisilla saadaan ladattua etukuponkeja tai vertailtua hintoja. Osa sovelluksista tarjoaa vinkkejä ruoanlaittoon tai infoa elintarvikkeiden sisällöstä.

Suomesta löytyy pääasiassa sovelluksia kuluttajille vähittäiskauppojen ostoksiin ja ravintoloiden tarjontaan, kuten vinkkejä, alennuksia, reseptejä tai mahdollisuus vertailla tuotteita. Suurimmilla kauppaketjuilla Suomessa on olemassa sovellukset ruoan ostoon. S-ryhmän Foodie-sovelluksen avulla voi suunnitella ja jakaa ostoslistoja, suunnitella aterioita sekä ostaa ruokaa verkosta. Sovelluksesta löytyy myös S-ryhmän tuotteiden hintatietoja. Rekisteröitymällä voi laittaa sovellukseen omat makumieltymykset ja allergiat sekä perhekoon ja ruokabudjetin. Näiden perusteella Foodie tekee käyttäjälle räätälöityjä tuote- ja reseptisuosituksia. Keskon K-ruoka mobiilisovellus toimii hyvin saman tyyppisesti kuin Foodie. Keskon Pirkka-tuotemerkillä ja Kotikokki-verkkosivustolla on reseptiikkaan liittyviä sovelluksia. Kyseisistä sovelluksista voi hakea muun muassa ruokaohjeita erilaisilla hakutoiminnoilla. Lidl:n sovellus vastaavasti tarjoaa ajankohtaiset tarjoukset ja aukioloajat. Osa ruokakaupoista tarjoaa myös ruokien noutoa kaupasta tai ruokien kotiinkuljetusta.

ResQ-sovelluksen kautta voit ostaa ja noutaa lähialueen ravintoloiden hävikkiannoksia ja saada näin edullisesti laadukasta ruokaa. Samalla ruokahävikin määrä ravintoloissa vähenee ja kuluttaja tutustuu uusiin ravintoloihin alueellaan. Lunchie toimii samoin tavoin eli ravintolat voivat myydä tarjoilusta ylijäävää ruokaa edullisina take away -annoksina. Wolt:n avulla puolestaan voidaan tilata ja maksaa ruoka etukäteen, koska sovellus on liitetty maksukorttiin. Sovelluksella voi myös seurata tilauksen valmistumista ja noutaa sen tiskiltä, kun se on valmis. Osa sovelluksista tosin toimii Suomessa tällä hetkellä vain suurimmissa kaupungeissa.

Erityyppisiä sovelluksia on syntynyt, koska kuluttajat kaipaavat vaihtelua niin ruokaan kuin ympäristöönkin, missä ruoka syödään. Bon appetour -sovellus on eräänlainen ravintola-sovellus, jonka idean pohjana on toiminut Airbnb-majoitussivusto. Sovelluksella voi etsiä haluamastaan matkakohteesta tai lähialueeltaan paikallisen asukkaan, joka kokkaa kotonaan tiettyä summaa vastaan sovittuna ajankohtana. Sovelluksen käyttäjä tutustuu tätä kautta paremmin paikallisiin ja paikalliseen ruokakulttuuriin.

Nibbly ja Entrée -sovellukset ovat syntyneet deittisovellus Tinderin idean pohjalta. Sovellukset lupaavat ratkaista valinnan vaikeuteen liittyvät ongelmat. Sovellukset etsivät lähialueella olevat ravintolat, baarit ja kahvilat ja niiden tarjonnan. Sopivan paikan löydyttyä voi tehdä varauksia ja lukea arvosteluja paikasta. Kitchensurfing-sovelluksen kautta voi puolestaan selailla lähialueen kokkeja ja palkata kokin kotiinsa laittamaan ruokaan. Lisäksi on olemassa maailmanlaajuisesti monia sovelluksia, joilla voi selailla reseptejä ja tilata reseptin tarvikkeet kotiin.

Monet esitellyistä sovelluksista toimivat Suomen ulkopuolella, mutta olisiko niissä jatkokehitysideaa Suomen markkinoille? Onko sinulla idea tai sovellus ruoan jakeluun tai markkinointiin? Osallistu ideallasi Ruokaoivallus-kilpailuun 28.2.2017 mennessä.