Innovaatioilla kauneutta ja helppokäyttöisyyttä tuotteille

Muotoilu, pakkaukset, Teknologia

Pakkauksien muotoilulla voidaan herättää kuluttajan mielenkiinto tai saada pakkaukset paremmin mahtumaan hyllyyn tai kuljetukseen. Pakkauksien uudella muotoilulla voi olla myös olennainen merkitys kuluttajalle ruoan valmistamisen tai nauttimisen helpottamiseksi.

Innovaation ei tarvitse muuttaa alkuperäistä pakkausta hurjasti. Orkla Foods Finland toi markkinoille jo pari vuotta sitten ”Helppo avata -kannet”. Kansi on kaksiosainen, jonka myötä säilykepurkissa oleva tyhjiö vapautuu vaivattomasti. Tällaisen purkin avaaminen vaatii huomattavasti vähemmän vääntövoimaa kuin tavallisen säilykepurkin. Kannen mekanismi on brändätty purkkiin ”helppo avata” -tekstillä. Uudenlaista pakkausta hyödynnetään muun muassa Felixin vihannessäilykkeissä sekä Ahti, Abba ja Boy -sillipurkeissa.

Mehun kaataminen tölkistä tuntuu olevan välillä hankalaa: pakkaus on vaikeaa avata tai kaatoaukko liian pieni. Metsä Board on kehittänyt viiden yhteistyökumppaninsa kanssa ratkaisun tähän ongelmaan. Pakkauksessa on korotettu pohjarakenne, joka helpottaa juoman kaatamista. Koroke ei vie tilaa kaupan hyllyssä, koska koroke on pakkauksen sisällä ja se saadaan vetämällä esiin. Pakkauksen sisällä oleva muovipussi voidaan helposti poistaa kierrätystä varten. Katso videolta miten pakkaus valmistetaan ja miten se toimii.

Kahvila- ja ravintola-alalla on ollut käytössä jo jonkin aikaa kahvikupit, jotka ilmoittavat milloin juoma on sopivan lämpöistä juotavaksi. Tämä auttaa kuluttajaa välttämään polttamasta suutaan ja täten parantaa myös kokemusta juoman nauttimisesta. Esimerkiksi yhdysvaltalainen donitseihin erikoistunut kahvilaketju Dunkin Donuts käyttää kahvimukeissaan kyseistä menetelmää. Kun juoma on liian kuumaa, muki on oranssi. Sopivan juoman lämpötilan kohdalla mukin väri muuttuu valkoiseksi. Vastaavanlaisia tuotteita on ollut jo vuosikymmen aiemmin. Muistatko lapsuudestasi vielä Kellogs’n muropakkaukset, joissa oli mukana muovinen lusikka? Lusikka vaihtoi väriä kastettaessa kylmään maitoon murojen kanssa.

Aina varsinaista pakkausta ei tarvitse muuttaa, vaan itse tuotteen muotoa voidaan kehittää, jotta se on käyttäjäystävällisempi. Kolle Rebbe -niminen yritys kehitti jo vuonna 2011 yksinkertaisen, mutta hauskan idean juustomarkkinoille. Kyseessä on parmesaanikynä. Kynää ”teroitetaan” kuin tavallista kynää mukana tulevan teroittimen avulla, jolloin saadaan sopivia juustolastuja esimerkiksi pastan päälle.

Tuotteen pakkaus voi olla samanaikaisesti sekä käytännöllinen että kaunis. Lahden muotoiluinstituutin opiskelija Anni Nykänen kehitti uuden pakkauksen popcorneille ja voitti neljä opiskelijoille suunnattua kilpailua tuotteellaan. Kun popcornit ovat valmiita, avataan pakkaus ja samalla se muuntuu kauniiksi popcornien tarjoiluastiaksi.