Vuoden suomalainen elintarvike viestii trendeistä
Elintarvikeuutuuksia tulee joka vuosi yhä enemmän ruokakauppoihin. Ruokatrendit, taloustilanne ja raaka-aineiden hinta sekä saatavuus vaikuttavat elintarvikkeiden kehitykseen ja uusien tuotteiden lanseeraamiseen. Myös uudenlaiset valmistus- ja tuotantotavat muokkaavat elintarvikealaa. Ravitsemussuosituksilla ja kuluttajatutkimuksilla on oma painoarvonsa siinä, mitä ruokakaupan hyllystä löytyy.
Millaisia tuoteuutuuksia viime vuosina on löytynyt kaupan hyllyiltä? Entä kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten ja mitkä niistä ovat olleet oman aikansa innovatiivisia tuotteita? Elintarviketeollisuusliitto järjestää vuosittain Vuoden Suomalainen Elintarvike –kilpailun, joka on kunnianosoitus suomalaisten elintarvikeyrityksien tekemille oivalluksille. Kilpailun kautta kerrotaan kuluttajille uutuustuotteista ja kannustetaan yrityksiä kehittämään elintarvikkeita jatkossakin. Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa kehitetyt ja valmistetut vähittäiskauppatuotteet, jotka ovat tulleet myyntiin edellisen vuoden aikana. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1988 lähtien ja viime vuonna kilpailuun ilmoitettiin yli 70 uutta elintarviketta. Tehdään pieni katsaus mitkä tuotteet ovat olleet vuoden suomalaisia elintarvikkeita eri aikakausina, kuinka monet niistä ovat sinulle tuttuja?
Marja- ja viljapohjaiset tuotteet ovat olleet pitkään suosiossa, sillä vuonna 1999 tunnustuspalkinnon sai Sieppari-ruistuoteperhe ja vähittäiskauppasarjassa Myllärin ruisleipäaines. Voittajista voidaan päätellä kunkin aikakauden raaka-aine ja ruoanvalmistustrendejä. Esimerkiksi eri vuosina eri sijoille ovat päässeet Jalostajan Sous Vide-pussiruokasarja (1990 2. sija), Huhtamäki Leafin LO-kevytsuklaapatukka (1992, tunnustuspalkinto), Valio Oy Valiojäätelön Hyla DIET-kasvirasvajäätelö (1993, tunnustuspalkinto), Tofu Ice –soijajäätelösarja (1999, tunnustuspalkinto). Myös erilaiset kevyttuotteet ovat voittaneet monina vuosina, kuten Polar 5 % -juusto (2003, leivänpäällykset-sarja), HK Ultrakevyt meetvursti (2002, Tunnustuspalkinnot) ja Belette-kevytlevitteet (2000, leivänpäällykset-sarja).
Gluteenin välttely ja kasvissyönnin lisääntyminen ovat saaneet aikaan kansainvälisen kaurabuumin, joka on näkynyt viime vuosina myös Suomessa uutuustuotteissa. Vuonna 2016 vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi valittiin Viipurilainen Kotileipomo Oy:n Puhtikaura-kaurapuuteri. Vuonna 2015 voiton vei Fazer Leipomot Oy:n Fazer Alku Sadonkorjuupuuro, vuonna 2013 Bioferme OY:n OATRIM® kaurapohjainen painonhallintajuoma ja vuonna 2009 kaurapohjainen Yosa-smoothie.
Vilja- ja marjapohjaiset tuotteet ovat olleet muinakin vuosina voittajia ja muutenkin suosiossa. Vuonna 2014 voittaja oli Kiantama Oy:n Biokia® Mustikkamehutiiviste ja 2012 voittajaksi päätyi Linseed Oy:n VALO 24h paahdettu rouhittu pellava + mustikkatuote. Vuonna 2010 kilpailussa oli vielä kolme eri sarjaa, joissa voittajina olivat Vähittäiskauppatuotesarjassa VAASAN Saaristolaispalat, kunniamaininnan saivat Pakkasmarja Oyn Marja Plus –soseet ja suurkeittiösarjan voittajana oli Ravintoraisio Oy:n Torino Täysjyväohra.
Koko listan kaikista voittajista vuodesta 1988 lähtien löydät täältä. Kuinka monet tuotteista ovat sinulle tuttuja? Keksi innovatiivinen elintarvike ja voita kilpailussamme 1000 euroa! Kuka tietää, jos juuri sinun tuotteesi voittaa myös jonain vuona vuoden elintarvikkeen tittelin.