Korkea proteiinipitoisuus trendinä maitotuotteiden kehittämisessä

elintarvikkeet, pakkaukset, Ravitsemus, Teknologia, Trendit

Maitopohjaisten tuotteiden valikoima laajenee tasaiseen tahtiin kauppojen kylmäkaapeissa. Kehittämisen kohteena näyttää edelleen olevan korkeaan proteiinipitoisuuteen tähtäävät tuotteet. Kulutustottumukset muuttuvat ja aiheuttavat tuotekehityspaineita. Kuluttajat nauttivat esimerkiksi aamupalan pikaisesti ja mukaan töihin ja kouluun otetaan erilaisia välipaloja. Maitotuotteet tarjoavat tähän hyvät mahdollisuudet ja kiinnostavat siten kuluttajia.

Välipaloina syötävien tuotteiden rinnalle monet maidonjalostajat ovat kehitelleet uusia jälkiruokavaihtoehtoja. Suklaapohjaiset jälkiruoat ovat kestävä trendi. Jälkiruokatuotteisiin on lisätty kerroksellisuutta tai muuten luodaan ylellisyyttä raaka-aineilla.  Lapsille suunnatuissa maitotuotteissa korostuu puhtaus ja makua antavien ainesosien halutaan olevan mahdollisimman luonnollisia.  Uutuusmakuina löytyy toki hyvin toisenlaisiakin tuotteita kuten lakritsalla tai chilillä maustettua jogurttia.

Painohallintaan ja kuntoiluun soveltuvat maitopohjaiset tuotteet lisääntyvät kauppojen hyllyillä tasaiseen tahtiin. Niissä perusajatuksena on tuotteen korkea proteiinipitoisuus, joka tuodaan esille selkeästi tuotepakkauksessa. Rasvan määrä pyritään minimoimaan, samoin lisätyn sokerin määrä. Aiemminhan rasvattomia tuotteita pidettiin kevyinä vaihtoehtoina, mutta niissä saattoi olla varsin korkea sokeripitoisuus.

Toholampilainen Maitokolmio markkinoi FITisland-tuoteperhettä proteiinipommina. Tuotteet valmistetaan suomalaisesta maidosta islantilaisella reseptillä. Islannin meijeriteollisuus ja sen tuotteet kiinnostavat Islannin ulkopuolella, erityisesti skyr-rahka.

Valio on tuonut markkinoille ProFeel-tuotteisiinsa erityiset proteiinijauheet, jotka sopivat käytettäviksi veteen tai maitoon sekoitettaviin juomiin, smoothieen, jogurtteihin ja puuroihin. Saatavilla on proteiinivälipalajauhetta ja heraproteiinilisää.

Liikunta näkyy muutenkin uusissa tuotteissa. Osuuskunta Maitomaa Suonenjoelta on kehitellyt maitopohjaiset, laktoosittomat ja gluteiinittomat TEHO Sport Palautusjuomat voimaharjoitteluun ja kestävyysharjoitteluun.

Maitotuotteiden nimissä halutaan usein korostaa aitoutta, puhtautta ja luonnollisuutta. Kouvolalainen Kaslink Foods Oy puolestaan valmistaa Sisu-tuotteita, joita nauttimalla jaksaa paremmin. Tarjolla on mm. Sisu-maitojuomia, rahkajuomia ja jogurttijuomia. Tuotteissa kerrotaan olevan enemmän proteiinia ja D-vitamiinia ja vähemmän sokeria ja rasvaa kuin tavanomaisissa tuotteissa.

Maitotuotteisiin perusraaka-aineeksi on tullut kookosmaito perinteisen lehmänmaidon ja soijamaidon lisäksi. Kookosmaidosta valmistetaan muun muassa jogurtteja. Monesti näihin erikoistuotteisiin tuodaan vielä lisäarvoa esim. raakaa-aineiden luomuisuudesta tai soveltuvuudesta erilaisiin ruokavalioihin kuten vegaaneille, keliaakikoille tai vaikkapa kosheria noudattaville.

Tuotepakkauksiin on kehitelty lisää käytettävyyttä. Juomat ovat valmiina pakkauksesta juotavia. Rahkoissa on tuotepakkauksessa mukana pähkinöitä tms. sekoituksia lisättäväksi tuotteeseen. Maitokolmion FIT pehmeää rahkaa sisältävään pikariin on jätetty makutila, jotta kuluttaja voi lisätä pikariin marjoja, hedelmiä tai muita makuaineita kumoamatta rahkaa toiseen astiaan.

Onko sinulla ideoita uusiksi maitopohjaisiksi tuotteiksi tai uudeksi pakkausinnovaatioksi. Osallistu Ruokaoivallus-kilpailuun ja voita 1000 euroa!