Brändäyksellä omat tuotteet raskaana oleville

brändit, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, markkinointi, pakkaukset, Ruokavaliot

 

Melkein kaikelle löytyy sopiva markkinarako, jos tuote on hyvä ja kohderyhmä on valittu oikein ja kyseiselle kohderyhmälle markkinoidaan oikealla tavalla. Elintarvikkeen ei aina tarvitse olla uusi innovaatio tai valmistettu eri tavalla. Pelkkä brändäys ja hyvät markkinointiargumentit voivat riittää.

Terveellisyystrendin myötä erityisesti terveellisten välipalojen tuoteryhmän sisältä löytyy hyvin paljon jopa tuoteselosteeltaan samankaltaisia tuotteita, mutta niitä markkinoidaan eri kuluttajaryhmille erilaisin argumentein. Urheilijoille ja treenaajille on useamman vuoden markkinoitu erilaisia proteiinipitoisia välipaloja, palautusjuomia, proteiinijauheita ja energiapatukoita. Samoja tai samankaltaisia tuotteita on alettu markkinoida viime vuosina laihduttajille sekä muille kuluttajaryhmille kevyinä ja terveellisinä välipaloina.

Terveellisiä välipaloja on brändätty uudelleen ja melkein identtisiä tuotteita markkinoidaan raskaana oleville naisille Yhdysvalloissa. Useampi yritys valmistaa esimerkiksi välipalapatukoita, jotka edistävät niin äidin kuin tulevan lapsen terveyttä. CredibleCravings-niminen yritys valmistaa keksejä, jotka auttavat imettävää äitiä jaksamaan. Keksit lupaavat myös edistää maidon tuotantoa ja sisältävät mainonnan mukaan juuri oikean määrän hiilihydraatteja ja proteiineja, joita odottava äiti tarvitsee. Bellybarin välipalapatukat lupailevat samaa kuin monet muut saman tuoteryhmän tuotteet. Nämä sisältävät lisättyjä vitamiineja ja hivennaineita, joita raskaana olevan naisen keho tarvitsee.  Momma Lactation Smoothies tarjoaa puolestaan smoothiepakkausta, jonka luvataan edistävän maidon tuotantoa. Samantyyppisiä smoothiepakkauksia puolestaan markkinoidaan urheilijoille, laihduttajille ja muille terveellistä ruokavaliota suosiville, tosin eri argumentein ja erilaisissa pakkauksissa.

ice-cream-during-pregnancy Yhdysvalloissa raskaana olevat naiset ovat suuri kuluttajaryhmä, jonka potentiaali on huomattu monella tapaa elintarvikemarkkinoilla. eCreamery on tuonut markkinoille jäätelösarjan, joka sopii raskaana olevien naisten makuhermoille. Sarja on brändätty nimenomaan raskaana oleville naisille, sillä jäätelöiden nimet viittavat hauskalla tavalla raskauteen kuten ”Eating for two” eli syö kahden edestä.  Makuina ovat muun muassa hyvinkin tavalliset vanilja, toffee, suklaa ja merisuola-karamelli. Not Your Sugar Mamas puolestaan valmistaa suklaata, jota voi syödä hyvällä omalla tunnolla, sillä se ei sisällä turhia lisäaineita. Lisäksi tuote sisältää macaa ja ruusuöljyä, jotka tasapainottavat mainonnan mukaan naisen hormonitoimintaa ja vähentävät stressiä. Eri suklaamaut on nimetty kohderyhmän mukaan kuten ”Baby need chocolate”.

Bundle Organics pyrkii puolestaan tavoittamaan raskaana olevia naisia ”Prenatal Juices” eli ”Raskausjuomilla”, jotka on kehitetty yhdessä ravintoterapeuttien kanssa. Hey MAMA! valmistaa yrttejä, hedelmiä ja marjoja sisältäviä jääteejuomia raskaana oleville. Bumb Water taas markkinoi vitamiinivesiä samalle kohderyhmälle. Healthy Mama -juomat lupailevat proteiinia, vitamiineja, kuituja ja hivenaineita sisältävien juomien auttavan erityisesti aamupahoinvointiin, sillä ne eivät sisällä kofeiinia, mutta ovat piristäviä ja energiapitoisia. Samankaltaisia välipalajuomia on tullut paljon viime vuosina markkinoille muita kohderyhmiä varten, mutta niiden brändit liittyvät terveellisyyden, luonnonmukaisten aineosien ja aitouden korostamiseen, vaikka sisältö saattaisi olla samankaltainen kuin raskaana oleville naisille suunnatuissa elintarvikkeissa. Tällaisia brändejä ovat esimerkiksi Froosh, Naked, Innocent, Organic smoothies ja monet muut.

Keksitkö sinä, miten jotakin tuotetta voisi markkinoida uudella tavalla jollekin kuluttajaryhmälle? Voisiko jonkin vanhan tuotteen brändätä uudella tavalla? Laita ideastasi lyhyt kuvaus tulemaan 28.2 mennessä sivujemme kautta.

(Kuvat: eCreamery, HealthyMamaBrand, MyHeyMama, BumbWater, Bellybarproducts, Trendhunter)