Blogi

Mitä suomalainen ruoka merkitsee sinulle?

arktisuus, elintarvikevienti, elintarvikkeet, pakkausmerkinnät, suomalaisuus
  Suomalaisen ruoan arvotus on kasvussa ja se näkyy vähittäiskauppojen myyntitilastoissa sekä kuluttajatutkimuksissa. Mihin suomalaisen ruoan arvostus sitten liittyy? Aihe ei ole niin yksiselitteinen, sillä ruoan suomalaisuutta voidaan määritellä monella eri tapaa. Joidenkin määritelmien mukaan ruokaa voidaan sanoa suomalaiseksi, jos [...]

Uutuuselintarvikkeet vaihtelevat maittain

elintarvikevienti, elintarvikkeet, kuluttajat, ruokakauppa
  KANTAR TNS ja XTC World Innovation tutkivat vuonna 2016 eri maiden innovatiivisten elintarvikkeiden tarjontaa. Maailmanlaajuisesti alkoholittomat juomat ovat olleet uutuustuotteissa ykkösenä erilaisina maku- ja terveysjuomina, kivennäisvesinä ja juotavina välipalatuotteina. Nyt alkoholittomien juomien edelle uutuustuotetarjonnassa ovat [...]

Monet innovaatiot ovat syntyneet sattumalta

elintarvikkeet, keksinnöt, Ruokainnovaatiot, Ruokaoivallus, Teknologia
  Ruoka- ja elintarvikeala tarvitsee uudenlaisia innovaatioita. Innovaatioiden kehittäminen ei ole aina työlästä tai paljon aikaa vievää, vaan monet nykyajan ruuanvalmistuslaitteista ja elintarvikkeista ovat syntyneet vahingossa. Juustonaksut keksittiin valmistettaessa eläinten rehua vuonna 1935. Yhdysvaltalainen eläintenruokavalmistaja [...]

Brändäyksellä omat tuotteet raskaana oleville

brändit, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, markkinointi, pakkaukset, Ruokavaliot
  Melkein kaikelle löytyy sopiva markkinarako, jos tuote on hyvä ja kohderyhmä on valittu oikein ja kyseiselle kohderyhmälle markkinoidaan oikealla tavalla. Elintarvikkeen ei aina tarvitse olla uusi innovaatio tai valmistettu eri tavalla. Pelkkä brändäys ja hyvät markkinointiargumentit voivat riittää. Terveellisyystrendin myötä [...]

Mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin eri maissa?

elintarvikevienti, elintarvikkeet, kuluttajat, Trendit
Globalisoitumisen myötä erilaiset ruokatrendit ovat levittyneet yhä laajemmalle. Ihmiset matkustavat, muuttavat toiseen maahan ja imevät paikallisista ruokakulttuureista vaikutteita. Internet on mahdollistanut ruokaideoiden hakemisen ja jakamisen. Internetin kautta voi tilata ruokaakin toisesta maasta. Ruokakaupoista löytyy eri maiden [...]

Miten pakkausmerkinnät pieneen tuotteeseen?

elintarvikkeet, pakkaukset, Ravitsemus
Elintarvikkeissa tulee olla merkintöjä, jotta kuluttaja tietää mitä hän on ostamassa. Merkinnät ovat tärkeitä myös erilaisten allergioiden ja intoleranssien takia. Osa elintarvikkeiden merkinnöistä on pakollisia pakkausmerkintöjä. Niiden määrä kasvoi uuden elintarvikeasetuksen myötä ravintoarvomerkinnöillä. Pakkausmerkintöjen tulee olla [...]

Uudenlainen tuotenäkökulma elintarvikkeiden kehittämiseen

elintarvikevienti, elintarvikkeet, pakkaukset, Ruokainnovaatiot, Ruokaoivallus
Elintarvike-ala on mennyt hurjasti eteenpäin viime vuosina ja valmistajat koittavat katsoa ”outside of the box”, jotta uudet tuotteet pärjäisivät markkinoilla. Perinteisiä raaka-aineita hyödynnetään alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan poikkeavalla tavalla. Sipsit on perinteisesti valmistettu perunalastuista ja popcornit maissista. Viime [...]

Korkea proteiinipitoisuus trendinä maitotuotteiden kehittämisessä

elintarvikkeet, pakkaukset, Ravitsemus, Teknologia, Trendit
Maitopohjaisten tuotteiden valikoima laajenee tasaiseen tahtiin kauppojen kylmäkaapeissa. Kehittämisen kohteena näyttää edelleen olevan korkeaan proteiinipitoisuuteen tähtäävät tuotteet. Kulutustottumukset muuttuvat ja aiheuttavat tuotekehityspaineita. Kuluttajat nauttivat esimerkiksi aamupalan pikaisesti ja mukaan töihin ja kouluun otetaan [...]

Innovaatioilla kauneutta ja helppokäyttöisyyttä tuotteille

Muotoilu, pakkaukset, Teknologia
Pakkauksien muotoilulla voidaan herättää kuluttajan mielenkiinto tai saada pakkaukset paremmin mahtumaan hyllyyn tai kuljetukseen. Pakkauksien uudella muotoilulla voi olla myös olennainen merkitys kuluttajalle ruoan valmistamisen tai nauttimisen helpottamiseksi. Innovaation ei tarvitse muuttaa alkuperäistä pakkausta hurjasti. Orkla Foods [...]

Vuoden suomalainen elintarvike viestii trendeistä

Ruokaoivallus, Trendit
Elintarvikeuutuuksia tulee joka vuosi yhä enemmän ruokakauppoihin. Ruokatrendit, taloustilanne ja raaka-aineiden hinta sekä saatavuus vaikuttavat elintarvikkeiden kehitykseen ja uusien tuotteiden lanseeraamiseen. Myös uudenlaiset valmistus- ja tuotantotavat muokkaavat elintarvikealaa. Ravitsemussuosituksilla ja kuluttajatutkimuksilla on oma [...]