Uutuuselintarvikkeet vaihtelevat maittain

elintarvikevienti, elintarvikkeet, kuluttajat, ruokakauppa

 

KANTAR TNS ja XTC World Innovation tutkivat vuonna 2016 eri maiden innovatiivisten elintarvikkeiden tarjontaa. Maailmanlaajuisesti alkoholittomat juomat ovat olleet uutuustuotteissa ykkösenä erilaisina maku- ja terveysjuomina, kivennäisvesinä ja juotavina välipalatuotteina. Nyt alkoholittomien juomien edelle uutuustuotetarjonnassa ovat kirineet maitotuotteet.

Maitotuotteiden tuotekehitys on näkynyt myös Suomen markkinoilla. Markkinoille on tullut paistettavaa maitoraetta Mifua sekä laaja valikoima erilaisia maitopohjaisia välipaloja ja maitoproteiinituotteita.  Maailmanlaajuisesti kolmanneksi eniten markkinoille on tullut valmisruokia.  Yleisesti ottaen suurin osa uusista ja innovatiivista tuotteista kuuluvat mielihyvää tuottaviin tai terveystuotteisiin.

Maittain uusien tuotteiden tarjonnassa on hyvinkin paljon eroja. Espanjassa uutuustuotteiden ykkösenä ovat herkut, joista suuri osa tosin on maitopohjaisia tuotteita. Toisena Espanjassa ovat uutuuskeksit ja kolmantena suklaatuotteet. Näiden lisäksi Espanjassa on tullut markkinoille paljon uudenlaisia makeisia ja jäätelöitä.

Saksassa ja Iso-Britanniassa uusien tuotteiden valikoima on keskittynyt viime vuosina erityisesti valmisruokatuotteisiin ja virvoitusjuomiin. Myös uusia alkupaloja, snacks-tuotteita sekä maitotuotteita on tullut niiden markkinoille. Ranskan innovatiiviset tuoteuutuudet erosivat eniten muista Euroopan maista. Siellä uusia elintarvikkeita on tullut erityisesti liha- ja kanatuotevalikoimaan. Ranskalaisille on tarjolla paljon myös uusia suolaisia pakastettuja tuotteita ja valmisaterioita.

Venäjällä uusien innovatiivisten tuotteiden tarjonta oli KANTAR TNS:n ja XTC World Innovationin tutkimuksen mukaan hyvin vaihtelevaa. Maitotuotteet olivat ykkösenä 17,2 prosentin osuudellaan. Uusia suklaatuotteita sekä virvoitusjuomia on myös tullut paljon Venäjän markkinoille. Venäjän elintarvikemarkkinat poikkeavat eniten uudenlaisten kalatuotteiden lanseerauksessa. Niiden osuus oli 4,6 prosenttia kaikista Venäjän uutuuselintarvikkeista. Uusien kalatuotteiden tarjonta Venäjällä osittain viestii maan ruokakulttuurista sekä paikallisten kuluttajien mieltymyksistä.

Keski-, Itä- ja Pohjois-Afrikan uutuuselintarvikkeiden tarjonta poikkesi varsin paljon Euroopan maiden elintarviketarjonnasta. Ruokakulttuurilla sekä raaka-aineiden saannilla voi olla tähän vaikutusta. Markkinoille oli tullut toki uutuustuotteita, joiden kaltaisia löytyy myös Euroopan maista. Afrikkalaisille markkinoille tarjotaan erityisesti uusia virvoitusjuomia sekä valmisjälkiruokia. Uudenlaisia elintarvikkeita on tullut paljon hillojen ja hedelmäsiirappien, öljyjen ja viinietikoiden sekä mausteiden valikoimiin. Näissä tuoteryhmissä Keski-, Itä- ja Pohjois-Afrikka oli johtava innovatiivisten tuotteiden markkinoille tuoja, sillä kyseisten tuoteryhmien tuotteita on tullut vähän markkinoille Euroopan maissa.

Mielenkiintoista on nähdä millaisia tuoteuutuuksia maailmalla tai Suomessa kehitellään tänä vuonna. Keksitäänkö tänä vuonna härkiksen tai nyhtökauran tyyppisiä hittituotteita? Onko sinulla jokin uusi tuoteidea? Tuoteidean ei tarvitse olla markkinoille valmis ja testattu tuote vaan kuvaus ideastasi riittää Ruokaoivallus-sivujemme kautta 28.2. mennessä. Kannattaa osallistua, sillä kolmessa eri sarjassa kaikissa on jaossa 1000 euroa!

(Kuvat: Pixabay)