Kuva

OPISKELIJANUORET INNOVOIVAT SUPERNOPEAN PASTAN, TOMUSOKERISIROTTIMEN JA AINESOSASANAKIRJAN

Ekologisuus, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, keksinnöt, kuluttajat, pakkaukset, pakkausmerkinnät, Reseptit, Ruoanvalmistus, Ruokainnovaatiot, Ruokaoivallus, Ruokavaliot, Sovellus, Tilaisuus
Nuorissa löytyy tietoa ja taitoa innovoida uusia ruokaoivalluksia. Tämän osoitti Etelä-Savon ruokaviesti -hankkeen järjestämä Nuorten valtakunnallinen ruokainnovaatiokilpailu – Ruokaoivallus, johon tuli lähes 90 kilpailutyötä. Kilpailun parhaimmisto palkittiin 29.3.2017 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululla. Ruokainnovaatiokilpailun [...]

Tutustu tehtyihin ruokaoivalluksiin ja ideoi oma – voit voittaa 1000 euroa!

arktisuus, Ekologisuus, elintarvikevienti, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, keksinnöt, kuluttajat, Lähiruoka, Maustaminen, Metsä, Muotoilu, pakkaukset, ravintolat, Ravitsemus, Reseptit, Ruoanvalmistus, Ruokainnovaatiot, ruokakauppa, Ruokaoivallus, Ruokavaliot, Sovellus, Teknologia, Tilaisuus, Trendit, vienti
  Ruokaoivallus-kilpailun blogissa on tarkasteltu ruoka- ja elintarvikealan trendejä, muutoksia ja kehitystarpeita monesta eri näkökulmasta. Onko kilpailutyön idea vielä mietinnän alla? Lue lisää blogikirjoituksistamme ja poimi ideoita siitä, millaisille uusille ruokaoivalluksille voisi olla kysyntää. Ruokaoivallus-kilpailu julkistettiin [...]

Kestävä kehitys näkyy pohjoismaalaisten ruokatottumuksissa

arktisuus, kuluttajat, Ravitsemus, Ruokavaliot, suomalaisuus
  Suomalaisten kuluttajien ruokailutottumukset ja kaupassa käynti ovat muuttuneet paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tähän ovat vaikuttaneet kaupan alan digitalisoituminen ja vallitsevat ruokatrendit, mutta erityisesti muutosta on vauhdittanut kuluttajien kasvava tietoisuus ruuan terveys- ja ympäristövaikutuksista sekä alkuperästä. [...]

Mitä suomalainen ruoka merkitsee sinulle?

arktisuus, elintarvikevienti, elintarvikkeet, pakkausmerkinnät, suomalaisuus
  Suomalaisen ruoan arvotus on kasvussa ja se näkyy vähittäiskauppojen myyntitilastoissa sekä kuluttajatutkimuksissa. Mihin suomalaisen ruoan arvostus sitten liittyy? Aihe ei ole niin yksiselitteinen, sillä ruoan suomalaisuutta voidaan määritellä monella eri tapaa. Joidenkin määritelmien mukaan ruokaa voidaan sanoa suomalaiseksi, jos [...]

Uutuuselintarvikkeet vaihtelevat maittain

elintarvikevienti, elintarvikkeet, kuluttajat, ruokakauppa
  KANTAR TNS ja XTC World Innovation tutkivat vuonna 2016 eri maiden innovatiivisten elintarvikkeiden tarjontaa. Maailmanlaajuisesti alkoholittomat juomat ovat olleet uutuustuotteissa ykkösenä erilaisina maku- ja terveysjuomina, kivennäisvesinä ja juotavina välipalatuotteina. Nyt alkoholittomien juomien edelle uutuustuotetarjonnassa ovat [...]

Monet innovaatiot ovat syntyneet sattumalta

elintarvikkeet, keksinnöt, Ruokainnovaatiot, Ruokaoivallus, Teknologia
  Ruoka- ja elintarvikeala tarvitsee uudenlaisia innovaatioita. Innovaatioiden kehittäminen ei ole aina työlästä tai paljon aikaa vievää, vaan monet nykyajan ruuanvalmistuslaitteista ja elintarvikkeista ovat syntyneet vahingossa. Juustonaksut keksittiin valmistettaessa eläinten rehua vuonna 1935. Yhdysvaltalainen eläintenruokavalmistaja [...]

Brändäyksellä omat tuotteet raskaana oleville

brändit, elintarvikkeet, Jakelu ja markkinointi, markkinointi, pakkaukset, Ruokavaliot
  Melkein kaikelle löytyy sopiva markkinarako, jos tuote on hyvä ja kohderyhmä on valittu oikein ja kyseiselle kohderyhmälle markkinoidaan oikealla tavalla. Elintarvikkeen ei aina tarvitse olla uusi innovaatio tai valmistettu eri tavalla. Pelkkä brändäys ja hyvät markkinointiargumentit voivat riittää. Terveellisyystrendin myötä [...]

Mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin eri maissa?

elintarvikevienti, elintarvikkeet, kuluttajat, Trendit
Globalisoitumisen myötä erilaiset ruokatrendit ovat levittyneet yhä laajemmalle. Ihmiset matkustavat, muuttavat toiseen maahan ja imevät paikallisista ruokakulttuureista vaikutteita. Internet on mahdollistanut ruokaideoiden hakemisen ja jakamisen. Internetin kautta voi tilata ruokaakin toisesta maasta. Ruokakaupoista löytyy eri maiden [...]

Miten pakkausmerkinnät pieneen tuotteeseen?

elintarvikkeet, pakkaukset, Ravitsemus
Elintarvikkeissa tulee olla merkintöjä, jotta kuluttaja tietää mitä hän on ostamassa. Merkinnät ovat tärkeitä myös erilaisten allergioiden ja intoleranssien takia. Osa elintarvikkeiden merkinnöistä on pakollisia pakkausmerkintöjä. Niiden määrä kasvoi uuden elintarvikeasetuksen myötä ravintoarvomerkinnöillä. Pakkausmerkintöjen tulee olla [...]

Korkea proteiinipitoisuus trendinä maitotuotteiden kehittämisessä

elintarvikkeet, pakkaukset, Ravitsemus, Teknologia, Trendit
Maitopohjaisten tuotteiden valikoima laajenee tasaiseen tahtiin kauppojen kylmäkaapeissa. Kehittämisen kohteena näyttää edelleen olevan korkeaan proteiinipitoisuuteen tähtäävät tuotteet. Kulutustottumukset muuttuvat ja aiheuttavat tuotekehityspaineita. Kuluttajat nauttivat esimerkiksi aamupalan pikaisesti ja mukaan töihin ja kouluun otetaan [...]