Piilosokeri kampanjoilla näkyväksi

Ravitsemus, Ruokainnovaatiot, Sovellus

Missä kaikessa on piilosokeria? Kuinka paljon saat itse piilosokeria vuodessa? Sokerin käyttö on puhuttanut viime vuosina ja eri tutkimusten mukaan liiallinen sokerin käyttö ei ole hyväksi terveydelle.

sokeria-sokeria

Kuvat: Unsplash

Varsinkin lapsille suunnattujen elintarvikkeiden sisältämään piilosokeriin on kiinnitetty yhä enemmän huomiota.  Elintarvikkeiden valmistajat ovat pyrkineet parantamaan tuotteittensa koostumusta ja makua, jotta sokerin määrää on voitu vähentää. Esimerkiksi monet ketsuppien ja jogurttien valmistajat ovat vähentäneet sokerin määrää tuotteissaan. Ylipäätänsä erilaisissa välipaloissa saattaa olla yllättävänkin paljon piilosokeria. Työtä sokerin vähentämiseksi riittää. Suomessa sokerin kulutus oli 91,5 grammaa päivässä henkilöä kohden vuonna 2015, Yhdysvallat on tilastojen kärjessä 126,4 grammalla. Keskiverto thaimaalainen syö noin 20 teelusikallista sokeria päivässä eli noin 100 grammaa.

Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama Syö hyvää –hankkeen yhtenä kulmakivenä on suomalaisten sokerin kulutus. Hankkeen tavoitteena on viestiä hyvistä ruoka- ja elintarvikevalinnoista, jotka pohjautuvat virallisiin suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Hankkeessa on esimerkiksi viestitty välipalojen sisältämistä piilosokerimääristä ja muista terveellisistä ruokavalinnoista.

Sokerin käyttöön ja sokerin terveydellisiin vaikutuksiin kiinnitetään huomiota maailmalla erilaisten elintarvikkeiden, hankkeiden ja markkinointikampanjoiden kautta. Iso-Britanniassa maan terveysministeriö on luonut sovelluksen erityisesti pienten lapsien vanhemmille, jolla voi tarkistaa elintarvikkeiden sokerimääriä. Sovelluksella skannataan tuotteen viivakoodi ja sokerimäärät tulevat näytölle halutessa joko grammoina tai sokeripaloina.

Australian terveysministeriöllä on meneillään myös vastaavanlainen kampanja, jossa kouluja haastetaan käyttämään sokerittomampia välipaloja ja ruokia. Kampanjassa on lanseerattu koululaisille suunnattu sovellus, joka ilmoittaa elintarvikkeen sokerin määrän viivakoodin perusteella. Samalla se laskee käyttäjän päivittäisen sokerinsaannin ja tallentaa sen sovellukseen. Kampanjassa jaetaan materiaalia kouluissa sokerin vaaroista ja aiheesta on tehty myös elokuva ”That sugar film”.

Piilosokerin käytön vähentämiseksi Yhdysvalloissa on meneillään useampiakin  kampanjoita , joissa kannustetaan esimerkiksi veden juontiin virvoitusjuomien sijaan. Thaimaan terveysministeriö on tehnyt päätöksen sokerin käytön vähentämiseksi. Thaimaassa pyritään sokerin käytön vähentämiseksi muuttamaan kaikissa hotelleissa, kokoustiloissa, konferenssitilaisuuksissa ja vastaavissa tilaisuuksissa tarjoilujen yhteydessä olevien sokeripakkauksien koko kuudesta grammasta neljään grammaan sokeria.
Terveyden edistäminen oikeanlaisten ruokavalintojen avulla on tärkeää. Keksitkö sinä jonkin hauskan kampanjan tai markkinointi-idean, jonka avulla terveellisen ruoan syömistä voitaisiin edistää? Osallistu ideallasi Ruokaoivallus-kilpailuun!