Ruokatrendit Suomessa 2016 – tuliko kasvis- ja vegebuumi jäädäkseen?

Lähiruoka, ruokakauppa, Ruokaoivallus, Trendit

Vuosi 2016 lähenee pikkuhiljaa loppuaan. On aika katsoa millaisista ruokatrendeistä puhuttiin vuonna 2016 Suomessa ja millaisia trendejä ensi vuodelle ennustetaan. Suurimpana trendinä on varmastikin ollut kasvis- ja vegebuumi. Nyhtökaura lanseerattiin huhtikuussa 2016 ja tuote vietiin heti käsistä. Kesällä lihaisten grilliruokien rinnalle grilliin laitettiin yhä enemmän kasviksia ja kalaa. Kesällä savustus ruoanlaittomenetelmänä nousi esille ja pienpanimoiden suosio kasvoi entisestään. Myös alkoholittomia drinkkejä tilattiin aiempaa enemmän.

Nousevat trendit näkyivät kauppojen valikoimissa. Kauppaketjut laajensivat vegetarjontaansa ja muun muassa K-ryhmän ja S-ryhmän moneen ruokakauppaan tuli oma ”vegehylly” vegaanisia tuotteita varten. Vegebuumi ja suomalaisten raaka-aineiden käyttö näkyi erilaisissa palkintogaaloissa. Esimerkiksi Nyhtökaura palkittiin vuoden ruokatuotteena K-Ruoka Awardseissa ja Vääksystä kotoisin olevan Puhtikauratuotteen keksijät palkittiin vuoden paikallisena ruokavaikuttajana. Kauran suosio ei tule jäämään vain tämän vuoden trendiksi, vaan ensi vuodelle ennustetaan muiden kauratuotteiden, kuten kauraleipien ja -jugurttien, suosion kasvua.

Kotimainen ruoka ja lähiruoka kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. K-Ruoan tekemän ruokaselvityksen mukaan ensi vuonna kaksi suosituinta raaka-ainetta suomalaisten ostoskoreissa tulee olemaan lähituottajien tuottama liha sekä suomalaiset marjat. Ostoskoreihin kerätään erityisesti pientuottajien erilaisia leipiä ja suomalaisesta rukiista valmistettua leipää sekä luomutuotteita. Laadukkaan lihan sekä viljatuotteiden lisäksi arvostetaan paikallisia juustoja, makkaroita ja pienpanimojen tuotteita.

Ruoan terveellisyys ja oman hyvinvoinnin huomioiminen ruokavalinnoissa on kasvussa. Ruokakoreistamme löytyy ensi vuonna enemmän vihanneksia ja hedelmiä sekä tuotteita, jotka tukevat vatsan, suoliston, sydämen ja aivojen hyvinvointia. Sokerin vähentäminen näkyy terveellisempinä ruokina ja välipaloina. Välipalojen syöminen ja juominen kasvavat kiireisten elämäntyylien myötä ja raakasuklaan, superfoodien ja raakapatukoiden laajemmalle valikoimalle on tarvetta kysynnän kasvaessa. Terveellisemmille valmisruoille on kysyntää, sillä kuluttajat haluavat vähentää rasvan ja suolan määrän käyttöä. Terveellisyys näkyy myös ruokavalioiden yksilöllistymisenä. Tavallisten maitotuotteiden käytön arvioidaan vähenevän. Maidolle on ollut korvaavia tuotteita jo pitkään, mutta ensi vuonna muun muassa soija-, kaura- ja riisipohjaisten tuotteiden odotetaan kasvattavan suosiotaan.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä on vastuullisuus. Hävikkibuumi on ollut jo kaikkien huulilla. Monet ruokakauppiaat ovat osallistuneet hävikin vähentämiseen. Ensi vuonna kuluttajat haluavat kiinnittää huomiota yhä enemmän omiin valintoihinsa. Esimerkiksi lähellä viimeistä käyttöpäivää olevien tuotteiden käyttö tulee kasvamaan ja tähteiden hyödyntäminen ruoanlaitossa.
Tarkkaile ja pohdi erilaisia tulevia ruokatrendejä ja keksi vaikka uusi tuote välipalapatukoiden kysyntään tai idea, miten lähiruokaa voidaan markkinoida paremmin.