Tietoisen kuluttajan valintoja – Trendit 2018

brändit, Ekologisuus, elintarvikkeet, kuluttajat, markkinointi, ravintolat, Ruoanvalmistus, ruokakauppa, Uncategorized

The world of food Ingredients -lehti arvio vuoden 2017 joulukuun numerossaan 10 suurinta trendiä vuodelle 2018. Vuoden ollessa jo hyvää vauhtia kääntymässä kohden loppua onkin hyvä hetki peilata, ovatko trendit toteutuneet ja onko kuluttajien tarpeisiin vastattu. Nykypäivänä kuluttaja on aiempaa tietoisempi tekemistään valinnoista ja huomioi myös eettisen näkökulman.

The world of food Ingredients -lehden trendit vuodelle 2018:

  • Tietoiset valinnat ohjaavat kuluttajaa, joka haluaa ymmärtää käyttämänsä tuotteen raaka-aineita ja myös tapaa, jolla se on tuotettu. Kuluttaja ottaa päätöksissään huomioon eettiset valinnat ja vaatimukset.
  • Selkeänä trendinä nähdään kevyemmän ja terveellisemmän ruoan ja juoman kulutuksen nousu. Kuluttaja kiinnittää enemmän huomiota alkoholipitoisuuteen, makeuteen ja makuun, tuntumaan ja annoskokoon. On tärkeä huomata, ettei kuluttaja kuitenkaan halua tuotteen laadun tai hyvänolon tunteen kärsivän. Myös dieetit kehittyvät ja niiltä haetaan aiempaa pitkäaikaisempia ratkaisuja ja kevyempää elämäntapaa.
  • Kuluttaja haluaa tietää enemmän myös tuotannosta ja ruoan ajatellaan olevan luonnollisempaa vähemmillä raaka-aineilla. Trendinä ovat myös käymällä tuotettujen ruokien suosiminen ja uusien kehittäminen. Esimerkiksi Cold brew-menetelmällä tuotetut teet ja kahvit ovat nostaneet suosiotaan.
  • Kestävä kehitys näkyy kuluttajien ruokavalinnoissa. Ylijäämäruokaa hyödynnetään uusin innovatiivisin keinoin. Myös pakkausmateriaaleissa suositaan biohajoavia tuotteita sekä uusiokäyttöä.
  • Kahvi on ollut suosittu jo pitkään, nyt tee tekee nousua sen rinnalle. Kahvilla ja teellä on makunsa lisäksi myös voimakkaat mielikuvat, joita haetaan jo perinteisten kahviloiden ulkopuolelta esimerkiksi energiapatukoista, jugurteista ja hilloista.
  • Ruokakuvat kiinnostavat kuluttajia ja annosten ulkonäköön kiinnitetäänkin aina vain enemmän ja enemmän huomiota. Ruoalta halutaan luonnollisia ja kirkkaita värejä ja terveellisyyttä.
  • Ruoka voidaan luokitella jo harrastukseksi, joka vaikuttaa uusiin makuihin ja ruoanlaittotapoihin. Nuoret ovat valmiimpia maksamaan laadusta ja heidän tapansa ja paikkansa ruokailla muuttuvat. Ruokakauppojen ja ruokapalvelujen raja hämärtyy, kun kuluttajien ruokailutottumukset kehittyvät.
  • Nykypäivän kiireiseen elämäntyyliin etsitään nopeita, helppoja mutta terveellisiä valintoja ruokailla. Välipalojen rooli pieninä aterioina kasvaa ja hedelmät ja vihannekset valtaavat tilaa välipalana. Kuluttaja haluaa välipalan olevat terveellinen, tyydyttävä, kestävä ja ravinteikas.
  • Merilevät löytävät tiensä yhä useamman kuluttajan lautaselle. Merilevä toimii paitsi luonnollisena värin lähteenä, myös sen ainutlaatuinen ravinteikkuus ja maut ovat kiinnittäneet huomiota. Trendit ovat usein lähtöisin huippukokkien keksinnöistä ja odotamme innolla, mitä he merilevästä vielä kehittävät.
  • Yritykset ovat tietoisempia kuluttajien uusista tarpeista ja joukosta erottuminen on entistä tärkeämpää. Suuri kilpailu ja kuluttajien yksilölliset tarpeet ohjaavat yrityksiä tekemään tarkempia valintoja kohderyhmistään ja kehittämään uusia tuotteita perinteisten tuotteiden rinnalle.

 

Vuodelle 2018 ennakoidut kuluttajien käyttäytymistrendit näkyvät myös Suomessa. Kuluttajat ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja ruoan ympäristövaikutuksista. Merilevän käytön lisääntyminen näkyy ainakin sushi-baarien suosion kasvuna. Kahviloissa on tarjolla monenlaisia teelaatuja, ruokasivustot somessa ovat suosittuja, yritykset kertovat omista vastuullisuusohjelmistaan, ylijäämäruokaa markkinoidaan älypuhelinsovelluksella ja ylipäätänsä ruoka kiinnostaa kuluttajia. Ruoalla on iso sosiaalinen merkitys.

Kuluttajatrendeihin liittyen kehitettävääkin toki on. Kiireellinen arki ja elämänrytmi tuovat tullessaan vaatimuksen nopeista ja helpoista ruoista. Välipalamarkkinoille kaivataan uusia innovatiivisia tuotteita. Ruokaoivallus-kilpailun toisessa sarjassa etsitään uusia take away –välipalatuotteita. Osallistu kilpailuun 31.10.2018 mennessä ja voit voittaa 1000 euroa.